مهندس نسیم ریسمانی دانشجوی دوره دکتری این دانشکده در رشته مهندسی عمران گرایش آب و سازه های هیدرولیکی، ۲۸ تیر ماه سال ۱۴۰۴ از رساله خود تحت عنوان «تاثیر برهمکنش قوس کانال و پوشش گیاهی نیمه مستغرق در مجاورت دیوارهی خارجی کانال بر آستانه حرکت رسوب بستر» به صورت مجازی با راهنمایی دکتر حسین افضلیمهر و دکتر سید امین اصغریپری دفاع می نماید. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: رودخانههای مئاندر یکی از رایجترین الگوهای رودخانه در طبیعت هستند. تعامل بین جریان ناشی از قوس کانال و پوشش گیاهی نقش مهمی در مقدار سرعت آستانه حرکت رسوب ایفا میکند. لذا شناسایی برهمکنش قوس کانال با پوشش گیاهی نیمه مستغرق در پیشبینی آستانه حرکت رسوب، تولید آشفتگی و تخمین تنش برشی به عنوان یک پارامتر کلیدی جریان، ضروری است. این مطالعه آزمایشگاهی اثرات سرعت جریان و آشفتگی ناشی از هر دو عامل پوشش گیاهی نیمه مستغرق و مسیر قوسی جریان را بر آستانه حرکت رسوب بررسی میکند. با استفاده از یک سرعتسنج داپلر صوتی (ADV)، مجموعاً ۵۰۴ پروفیل سرعت با پوشش گیاهی و بدون پوشش گیاهی جمعآوری شد. آزمایشات در یک فلوم دارای مسیر مستقیم و مسیر دارای قوس ۱۸۰ درجه با R/B=۴.۲۳ انجام گردید، پوشش گیاهی با چوبهای استوانههایی با مقطع دایره به قطر ۵/۰ سانتیمتر با ۴ تراکم مختلف (φ = ۰.۰۰۱–۰.۰۰۹۹) بر روی بستر با ذرات ماسه با دانهبندی یکنواخت دارای قطر متوسط۳/۱ میلیمترشبیه سازی شد. نتایج این مطالعه به نقش انرژی جنبشی آشفته و سرعت جریان بر آستانه حرکت رسوب بستر تاکید میکند و نشان میدهد که در غیاب پوشش گیاهی، حداکثر سرعت در قوس خارجی مشاهده میشود، در حالی که حضور پوشش گیاهی باعث کاهش سرعت در قوس خارجی و انتقال حداکثر سرعت به مرکز کانال میشود. حداکثر انرژی جنبشی آشفته در قوس داخلی بدون پوشش گیاهی ثبت میشود، اما در حضور پوشش گیاهی انرژی جنبشی آشفته تا ۳۰ برابر در قوس خارجی افزایش مییابد. این مطالعه نشان میدهد که انحنای کانال حداکثر ۳۴% و ۱۷% در تولید انرژی جنبشی آشفته در نیمه اول و دوم قوس ۱۸۰ درجه مشارکت میکند. آشفتگی ناشی از بستر و پوشش گیاهی در مسیرهای مستقیم ۵۰% را تشکیل میدهد، در حالی که در قوس به ۳۷% و ۳۲% در نیمه اول و ۴۸% و ۴۲% در نیمه دوم قوس ۱۸۰ درجه میرسد. نتایج این مطالعه غیرکاربردی بودن دیاگرام شیلدز برای شرایط جریان تحت تأثیر قوس و پوشش گیاهی را نشان میدهد و این نمودار، پارامتر شیلدز بحرانی را در طول کانال قوسی ۱۸۰ درجه دست بالا برآورد میکند. همچنین این مطالعه مدلی برای انرژی جنبشی آشفته (kt) پیشنهاد میکند که بر اساس سرعت آستانه حرکت رسوب است و از طریق آزمایشات اعتبارسنجی شده و نقش آشفتگی نزدیک به بستر در تعدیل حمل رسوب را برجسته میکند. علاوه بر این، این مطالعه به معرفی یک معیار نوین برای ارزیابی آستانه حرکت رسوب در جریانانهای داری قوس و پوشش گیاهی میپردازد. این مطالعه اهمیت حیاتی پوشش گیاهی نیمه مستغرق در مدیریت رودخانه و کنترل رسوب را بررسی میکند. واژههای کلیدی: آستانه حرکت رسوب؛ کانال قوسی ۱۸۰ درجه؛ پارامتر شیلدز؛ پوشش گیاهی نیمه مستغرق؛ انرژی جنبشی آشفته آدرس ایمیل : nasim_rismani
![]() تاریخ برگزاری جلسه دفاع نهایی: ۱۴۰۴/۰۴/۲۸ |